Sunday, May 24, 2009

Anis Dan Jejaka Putih

harini aku pulang dari praktikal dengan motor cabukku..motosikal kriss adikku angah...
sedang aku motosikal ku bergerak..aku juga sempat mengelamun..sebenarnya bukan mengelamun.lebih tepat ku katakan berfikir..berfikir dan masih berfikir..memikirkan kerja part time yang ku apply tapi masih xkunjung tiba..duit biasiswa JPA semakin berkurangan.mana tidaknya..perbelanjaan sepanjang praktikal ni aku menggunakan duit sendiri.memandangkan aku tidak memperolehi elaun ketika ini, duit biasiswa ku semakin laju mengalir keluar. mahu tidak mahu..aku harus berusaha keras mencari kerja2 part time untuk malamnya.

"trrittt..trittt..." kocek jeans ku mengeluarkan getaran. pastinya hensetku menerima panggilan. motor ku berhentikan di bahu jalan.

"Ye angah? ada ape?" rupanya adikku yang menuntut di ILP yang menelefon.

"kak..toolong masukkan duit sikit. penting kak..nak bayar macam2..kalau bleh harini gak.." begitulah antara bait2 bicara angah.

"em..duit mak da bagi..balik ni akak bank in ye" pendek sahaja aku berbicara. memang benar. sejak semalam duit RM 50 yang mak minta ku bank in pada angah ada dalam peganganku. sengaja aku tangguhkan kerana aku mahu angah gunakan duit yang ada padanya dengan cermat. bila ditabur banyak pasti la semakin naik kepala si angah ni.

enjin motor kembali ku hidupkan dan menyambung perjalanan kembali ke rumah.
setibanya di rumah. aku segera menunaikan solat asar. khuatir aku tidak sempat menunaikannya sekiranya aku keluar ke bank. masa kan selalu mencemburui kita.

setelah tanggungjawab yang satu ini kuselesaikan, aku bersiap. sekadar menyarungkan sweater kegemaranku dipadankan dengan jean hitam yg kebiasaannya ku pakai.
aku menuju ke bandar. memasuki Maybank dan terus ke Cash Deposit.

"aik? apesal mesin ni?"hatiku berbicara sendiri.. ku lihat mesin itu luar biasa dari kebiasaannya. aku mencuba2 menekan ape2 butang yang patut. namun, masih tidak berubah. entah mengapa aku jadi segan hendak bertanya. haha..

"awak..tekan butang tepi tu." seorang jejaka berbaju putih menyapa ku dengan arahan yg terus2 ku turuti. jauh disudut hatiku, aku berasa amat malu dengan sang jejaka berbaju putih ini. hahaha...

'alhamdulillah..selesai..' detik hatiku.

aku memusingkan posisi badanku ke belakang. sekalung ucapan terima kasih ku hadiahkan buat jejaka manis itu diiringi dengan senyuman.

'mak ai..hensem gak..nak ngurat bole? ekeke..berangan kamu ni anis..hahaha'
begitu lah antara suara hatiku saat ini..

dan aku keluar dari Maybank menuju ke arah si cabuk biru Krissku.......

anis humayra

Barrinha MaynaBaby


4 comments:

  1. ai anis.. ^_^

    ewah2, sempat lagi ye. nape x ngorat jek? ekeke.. xD

    ReplyDelete
  2. ekekeke...saje jual mahal...kah3...

    ReplyDelete
  3. takpe2. nampaknya terpaksa tunggu mega sale la. ekeke.. ^_^

    ReplyDelete